előzőA cél eléréséhez vezető út kidolgozása A fejlesztési folyamatkövetkező
Egyéni szolgáltatási terv (cselekvési terv) kidolgozása a munkanélküli ügyféllel közösen



A leghatékonyabb segítés, a személyre szabott szolgáltatás nyújtásához elengedhetetlen szükséglet ügyfelünk jelenlegi állapotának felmérése. Ezen állapotfelmérés egyik legfontosabb eleme az erőforrások – korlátok feltárása.





Az ügyfél erőforrásainak és korlátainak feltárása

A legfontosabb kérdés ebben az esetben, hogy képes-e az egyén mozgósítani azokat a személyes és környezeti erőforrásait, amelyek ellensúlyozhatják a munkanélküliség megoldását, túlélését nehezítő vagy gátló – személyes és környezeti – korlátokat, hiányokat. A munkanélküli ügyfeleknek történő segítségnyújtás legfontosabb feladata, hogy segítséget nyújtson az erőforrások és korlátok beazonosításában és kiegyensúlyozásában.



E szempont kiemelkedő kérdései:



  • Mely tényezők könnyíthetik, vagy gátolhatják a munkanélküliség túlélését és az újbóli elhelyezkedést?

  • Milyen módon tudta korábban megoldani a hasonlóan nehéz élethelyzeteket az ügyfél?

  • Milyen segítségre számíthat a környezetében lévő személyektől (család, barátok)?

  • Milyen elhelyezkedési esélyek vannak azon a területen, ahol állást keres?



A legfontosabb személyes és környezeti tényezők, amelyek mint erőforrások vagy korlátok:

Személyes, szociológiai jellemzők:

•Munkaerő-piaci tájékozottság szintje

•Képzettség (iskolai, szakmai), képességek és munkatapasztalat

•Társadalmi, gazdasági helyzet:

– pénzügyi, anyagi források

– hátrányos megkülönböztetésre, diszkriminációra okot adó adottságok

– családi helyzet

– mobilitás (elköltözés) vagy bejárás lehetősége



Személyes, lélektani jellemzők

•Motiváció és hozzáállás:

– felelősségérzet

– kontroll-hely

– érdeklődés

– értékrend

•Érzelmi állapot, érzelmek kezelése

•Alkohol- vagy drogfüggőség

•Kommunikációs és interperszonális képességek

•Döntéshozatali készség

•Megküzdési és alkalmazkodási stílus (aktív, probléma orientált,

passzív, elkerülő, stb.)



Környezeti adottságok

•Társas kapcsolatok (család, barátok) minősége

•Elérhető intézményes (professzionális) támogatás

•Munkaerő-piaci lehetőségek





Az alábbi kérdések segíthetnek a cselekvési terv pontos meghatározásában:



  • Miket tart Ön erősségének?

  • Mik a motivációs forrásai? Miért szeretne dolgozni?

  • Ön szerint milyen tényezők gátolják elhelyezkedését

  • Mi az, amit nem képes befolyásolni jelenlegi helyzetében?

  • Mi az, amit képes kontrollálni?

  • Eddig milyen eseményeket, történéseket próbált befolyásolni?

  • Mi az, amit képes lenne kontrollálni?

  • Van-e olyan, amit tehetne azért, hogy a nem kontrollálható tényezők általa befolyásolhatóvá váljanak?



A cselekvési tervnek tartalmaznia kell az ügyféllel közösen meghatározott alább felsorolt elemeket.

•A fejlesztési területeket (pl.: szakmai önéletrajzírás elsajátítása, telefonálási technikák, önérvényesítési technikák, álláskeresési technikák, interjúhelyzetek, önmenedzselés, stb.) Ügyfeleink sokszínűségéből és a személyre szabott szolgáltatásunkból adódóan mindenkinél más-más terület szorul segítésre. Ezen terület, területek meghatározásához nagyon fontos a tanácsadó szakmai felkészültsége és észlelési technikájának fejlettsége.



•A közeli életterv meghatározását, a fejlesztés lépéseit. Megfelelő sorrendet kell felállítani - az ügyfél mit, mikor, hol és hogyan fog megtenni a megoldás érdekében. Mindig ügyeljünk arra, hogy csak az ügyfelünk által valóban kivitelezhető élettervet fogalmazzunk meg. Fontos, hogy kliensünknek rövid időn belül legyen egy kis sikerélménye, pl. „már tökéletes szakmai önéletrajzot, sőt kísérőlevelet is tudok írni!” Az általa már elhelyezkedése érdekében próbált eddigi lépéseivel is tisztában kell lennünk, hiszen ezek segítségével hatékony további lépéseket tudunk meghatározni.



•Az elérendő cél meghatározását. Ezt általában ügyfeleink így fogalmazzák meg: „minél előbb megfelelő munkába állás”. A cél mindig a valós szükségletekre kell, hogy választ adjon, viszont pontosan illeszkednie kell ügyfelünk képességeihez. Csak akkor tudjuk megfelelően meghatározni a kitűzött célt, ha ügyfelünk már teljesen tisztában van személyes és környezeti erőforrásaival, korlátaival. A pszicho-szociális átmenet, mint értelmezési keret címszó alatt már boncolgattuk az ügyfél erőforrásainak és korlátainak feltárását. Mint említettem a legfontosabb kérdés ebben az esetben, hogy képes-e az egyén mozgósítani azokat a személyes és környezeti erőforrásait, amelyek ellensúlyozhatják a munkanélküliség megoldását, túlélését nehezítő vagy gátló – személyes és környezeti – korlátokat, hiányokat.



•A segítés módjának, a találkozások rendjének meghatározását. A segítés módja a személyre szabott szolgáltatás – egyéni esetkezelés (ha szükséges a megfelelő szociális intézménnyel vagy más partnerszervezettel történő kapcsolatfelvétel módja), a találkozások gyakorisága általában heti egy alkalom rendszeresen előre egyeztetett időpontban a hatékony munkavégzés érdekében, illetve telefonon történő kapcsolattartás biztosítása. A találkozások rendje minden esetben igazodik az ügyfél igényeihez, igaz sok esetben az igényelt mindennapi találkozásoknak nem tehetünk eleget a nagy ügyfélszámunk következtében.

•Egyéb megállapodásokat



előzőA cél eléréséhez vezető út kidolgozása A fejlesztési folyamatkövetkező