Romák az általános iskolában A roma gyerekek nagy részének már az alapfokú oktatásban sikertelenséggel, kudarccal kell találkozni. A roma gyerekek fele később kezdi és a gyakori évismétlések következtében jelentős hányaduk később fejezi be az általános iskolát, mint nem roma társaik. Középiskolai továbbtanulásra elsősorban azoknak van esélyük, akik 14-15 évesen már elvégezték a nyolc osztályt. A roma gyerekek iskolai sikertelenségének okai:
az iskola elvárásaitól eltérő családi szocializáció, a rövid ideig tartó óvodai nevelés→ iskolaéretlenség az iskolakezdéskor, Az 1980-as években a roma gyerekeknek még kevesebb mint 50%-a (a nem roma gyerekek 90%-a) járt óvodába, az 1990-es évektől viszont nagymértékű javulás figyelhető meg. nyelvi hátrányok, az iskola és a család konfliktusai, iskolai szegregáció
Formái: a lakóhelyből adódó iskolai szegregáció,
iskolák közötti szelekció,
iskolán belüli szelekció,
gyógypedagógiai (kisegítő) iskolába irányítás,
magántanulóvá nyilvánítás.
|