előzőA romák oktatási helyzete Romák a középfokú oktatásbankövetkező
Romák az általános iskolában

A roma gyerekek nagy részének már az alapfokú oktatásban sikertelenséggel, kudarccal kell találkozni. A roma gyerekek fele később kezdi és a gyakori évismétlések következtében jelentős hányaduk később fejezi be az általános iskolát, mint nem roma társaik. Középiskolai továbbtanulásra elsősorban azoknak van esélyük, akik 14-15 évesen már elvégezték a nyolc osztályt.

  1. A roma gyerekek iskolai sikertelenségének okai:

  • az iskola elvárásaitól eltérő családi szocializáció,

  • a rövid ideig tartó óvodai nevelés→ iskolaéretlenség az iskolakezdéskor,

  • Az 1980-as években a roma gyerekeknek még kevesebb mint 50%-a (a nem roma gyerekek 90%-a) járt óvodába, az 1990-es évektől viszont nagymértékű javulás figyelhető meg.

  • nyelvi hátrányok,

  • az iskola és a család konfliktusai,

  • iskolai szegregáció

    Formái: a lakóhelyből adódó iskolai szegregáció,

            iskolák közötti szelekció,

            iskolán belüli szelekció,

            gyógypedagógiai (kisegítő) iskolába irányítás,

            magántanulóvá nyilvánítás.



előzőA romák oktatási helyzete Romák a középfokú oktatásbankövetkező