előzőSzükségletfelmérés készítése A résztvevők pszicho-szociális gondozása, mentori ...következő
A résztvevők kiválasztása

A kiválasztás módszere alkalmas kell legyen olyan célcsoporttagok projektbe vonására, akik megfelelnek a hátrányos helyzetű célcsoportok ismérveinek, az oktatni kívánt szakma követelményeinek és a későbbi foglalkoztatásra való motiváltságnak.



Meg kell találni a megfelelő arányú kompromisszumot a projekt reintegrációs törekvései és a munka- pályaalkalmasssági elvárások eleve lényeges elemeként szereplő ellentmondásai között.

Így:

- nemcsak a legalkalmasabb, legmegbízhatóbb, jó képességű, rendezett személyiségű, testi-lelki stabilitással bíró, életét önállóan strukturálni képes személyek kiválasztása a cél,

- hanem ugyanakkor az elméleti és gyakorlati képzés sikeres teljesítésének, a lemorzsolódás elkerülésének igénye, mint az OKJ-képzés feltétele.

Fontos szempont, hogy a kiválasztás ne fedje el a leendő résztvevő személyiségében rejlő fejlődés-fejlesztés lehetőségét.

A módszernek körültekintőnek, komplexnek, a lehető legtöbb szempontot számításba vevőnek kellett lennie.

A kiválasztásban részt kell vennie a célcsoport speciális sajátosságait jól ismerő szakembereknek, azoknak a mentoroknak, akik később a célcsoport segítését látják el, a képző szervezet, intézmény felelős munkatársának, illetve a projektvezetőnek is. A kiválasztás kulcsfontosságú lépése a projektnek, mert nem kellő motiváltságú emberek bevonása majdani kilépésüket, lemorzsolódásukat okozhatja és ez az egész projekt bukását jelentheti!

A kiválasztási folyamatnak többlépcsősnek kell lennie!

Sajóhirdetések, illetve meglévő adatbázisaink, valamint a Munkaügyi Kirendeltség segítsége által érhetjük el az érdeklődő ügyfeleket. A jelentkező ügyfeleket tájékoztassuk a lehetőségekről és az elvárásokról. Utána szakpszichológus közreműködésével tesztfeladat megoldása következhet, (pl. a CPI-S – Kaliforniai Pszichológiai kérdőív) mely szolgálhatja egyrészt a jelentkező lelki állapotának, mentális képességeinek felmérését, de lehet pályaalkalmassági tesz is.

Ezután, vagy akár ezzel párhuzamosan elengedhetetlen az említett szakemberek bevonásával személyes interjú lefolytatása, ahol megtörténik az elsődleges helyzet – és állapotfelmérés.

Akiket alkalmasnak találunk a képzésre, azokat a következő szinten egészségügyi és munkaalkalmassági vizsgálatra küldjük el. Pozitív eredmény után válasszuk ki a tervezett célcsoportba elsődlegesen beillő ügyfeleket, de mindenféleképpen legalább + 25% „tartalék” ügyfél regisztrálása is szükséges. Ez azért fontos, mert a hasonló projekteknél elkerülhetetlen a lemorzsolódás, és a képzés első három hónapjában általában még lehet pótolni a kiesett ügyfeleket a tartalék-állományból.

A projektbe bevonni kívánt ügyfelek számára ajánlatos három napos ráhangoló-motivációs tréninget tartani, ahol megismerkedhetnek csoporttársaikkal és dönthetnek a további részvételről. Azokkal, akik ezek után is részt kívánnak venni a projektben, meg lehet kötni az Együttműködési Megállapodásokat.

Az Együttműködési Megállapodásban részletesen rögzítsük az általunk kínált szolgáltatásokat, valamint szintén részletesen az ügyfél kötelességeit! Érdemes belevenni a képzés ideje alatti saját hibából történő kizárás, távozás szankcióit (mely lehet a képzési díj visszafizetése is), valamint az ügyfél az irányú vállalását, hogy a sikeres vizsgák után együttműködik velünk saját munkába helyezésében, illetve a továbbfoglalkoztatásban is.

Sajnos gyakori tapasztalat, hogy az ügyfelek egy része csak átmeneti „parkolásnak” tartja a képzési időt, de esze ágában sincs utána dolgozni. Éljünk a szankció kikötésének lehetőségével, és adott esetben eljárást is indíthatunk a szabályszegő ügyfél ellen!



előzőSzükségletfelmérés készítése A résztvevők pszicho-szociális gondozása, mentori ...következő