A speciális képzési-foglalkoztatási programok jellegzetességei Az egyik legfontosabb sajátosság: a hagyományos iskolától eltérő pedagógiai légkör, pszichés klíma. Az oktatásnak, a képzésnek és a munkának nem kell feltétlenül kellemetlennek lenni a projektrésztvevő számára. Ugyanis a projektek alapvető pedagógiai elve egyrészt: aki dolgozik, az tanul is valamit, másrészt: senkinek sem lehet megtanítani semmit, ha ő azt nem akarja. Ezért fontos a résztvevők számára olyan intézményi légkör biztosítása, amelyben természetessé válik ez az együttműködés. Vegyük figyelembe, miszerint a hallgatóknak joguk van tévedni, hibázni többször is a munkafolyamatban. El kell tudni viselni, ha a hallgatók többszöri magyarázat és bemutatás ellenére sem értik, illetve nem képesek a feladatot megoldani. A projektben megvalósuló képzés jellegében gyakorlatorientált, amely közelebb áll a célcsoport tagjaihoz. A napi munka folyamatosan biztosítja a sikerélményt a résztvevők számára. A foglalkoztatással kombinált képzés a résztvevők teljes személyiségének fejlesztését szolgálja, amellyel a hallgatók javíthatják esélyeiket a munkaerő-piacon és az oktatási rendszerben. A szakmai felkészítés és személyiségfejlesztés aránya minden résztvevő esetében az egyéni képességekhez és felkészültséghez igazodik. Kiemelt feladat a teljes életre való szocializálás, amely egy komplex folyamat eredményeként valósul meg. A teljes életre való szocializálás, a társadalmi együttélésre való felkészítés többet jelent, mint a szűkebben-tágabban értelmezett szakmára való kiképzés. A teljes életre nevelés magában foglalja azt is, hogy az egyének
•elsajátítsák a mindennapi életvitelhez szükséges technikai, vagy tárgyi ismereteket, konkrét készségeket,
•elsajátítsák az adott társadalomban általánosan használt, a teljes értékű érintkezéshez elengedhetetlen szimbólumrendszereket, érintkezési technikákat és szabályokat – s ezeket alkalmazni is tudják,
•eligazodjanak az adott társadalmunk viszonyaiban, sőt e viszonyokat legalább bizonyos mértékig kezelni is tudják – azaz ne legyenek nekik teljesen kiszolgáltatva. E feladatok megvalósítása azonban a kedvezőtlen feltételekkel, a sok problémás résztvevők esetében a korrekciós eljárások, technikák ismeretét is feltételezik, mivel viselkedésük eltér az adott életkorban, vagy élethelyzetben elvárhatótól.
|