előzőA mentori segítés, fejlesztés során alkalmazható m... A projektben résztvevők differenciált egyéni gondo...következő
Csoportos foglalkozások

A megfelelő bizalomteli légkör kialakításának feltételei között kiemelt szerepe van a nagy és kiscsoportos pszichoterápiának, az ún. „szemtől szembe” csoportos formának, amely legalkalmasabb színtere a csoportkohézió erősítésének, amikor a résztvevők egymást közvetlenül érzékelik, egymással folyamatosan interakcióba lépnek, s folyamatosan átélik, pl.: a valahova tartozás érzését és élményét (önbecsülés), „fontos vagyok mások számára”, „szükségük van rám”. Segíti a mintakövetéses tanulás útján a legfontosabb társas készségek elsajátítását, mint pl.:



-beszéd –és viselkedésmódok (munkahely, társaság, stb.),

-kapcsolati sémák (kapcsolatteremtés más neműekkel,

idősebbekkel, beszélgetés ismeretlenekkel, megszólítás, egymás

köszöntése),

-személyközi konfliktusok kezelése,

-mindennapi helyzetekben személyes panaszok szóvátétele,

-a testbeszéd (metakommunikáció) szerepe, stb.



A csoportkohézió segítségével a résztvevők képesek egymásnak élményt adni, a reményt fenntartani, kollektív érzelmi élményt nyújtani, mint pl.: egymás iránti pozitív érzések, a „mi” érzések, a közösségérzés, a csoportnormák betartása, a szolidaritás, stb.

Hatékonyan segíti a csoportmunka a projekt családias jellegének kialakítását, működését. A csoportterápiával hatékonyan segítjük, hogy a résztvevőkben pozitív irányú változás, - elmozdulás történjen:

a személyközi nyitottságban, a munkához való viszonyulásban, nagyobb bizalom tanusítása egymás iránt, a vélemények őszinte kifejtése, visszajelzések adása és kérése, stb,

a tolerancia és a különbözőség megtapasztalásában

az én-azonosság növekedésében

a személyes problémakezelés területén, amikor a problémák letagadását, a kitérő és menekülő viselkedést, pótcselekvést – ha lassan is -, de fölváltja a szembenéző attitűd,

a humanista célok, értékek, törekvések, szándékok irányában, amikor az individuális beállítódás elmozdul a kollektív beállítódás irányába, mint pl.: az önzetlen belülről motivált adás késztetése (támogatás, együttérzés, tanácsadás, odafigyelés, javaslatok, hasonló problémák megbeszélése, stb.)

a tudásnak és az emberségnek, az intelligenciának és a cselekvőképességnek, az önkibontakoztatásra és önfejlesztésre való készségnek a kialakításában.

Alkalmazható tevékenységek a kötetlen, családias jellegű programok szervezése, bizonyos szokások kialakítása, pl.: rendszeres sport és kulturális tevékenység, kirándulás, táborozás, túrák, mozi, színház, név és születésnapok, közös teázás, kávézás, a napi kommunikáció, az egymás gondjai rendeződésének segítése, a sikeres szakvizsgát követő tablókészítés, a kikerülés utáni időnkénti találkozások, stb.

A csoportterápia fontos, s tematikus eleme a fejlesztő jellegű tréning nagy és kis csoportos foglalkozások, a szociális munkások, a felzárkóztató tanárok, oktatók irányításával, segítségével.

E szervezett csoport tréningek célja:

-alapvető társadalmi, állampolgári és életviteli ismeretek átadása, ezáltal a társadalmi beilleszkedés segítése,

-a résztvevők tanulási és munkamotivációjának erősítése,

-a megismerő-, tanulási képességek fejlesztése, a korszerű tanulási módszerek elsajátítása,

-a verbális és nonverbális (meta-)kommunikációs készségek fejlesztése,

-a csoportkohéziónak az erősítése,    

-krízishelyzetek kezelése, feltételeinek kialakítása,

-hozzájárulás a társas készségek kialakításához,

-az érzelmek fejlesztése, mélyítése, gazdagítása: szeretet - családtagok, társak, közösség, haza iránt – kitartás, stb.

-főbb erkölcsi normák felismerése, vállalása (becsületesség, őszinteség, a felelősség, stb.)

-önismeret, önfejlesztés,

-illemtudás: az udvarias, illedelmes, de természetes viselkedés szokásainak tudatosítása (beszéd, mozgás, öltözködés, stb.),

-a résztvevők munkaerőpiaci esélyei növelésének segítése, az elhelyezkedéshez szükséges fontosabb technikák elsajátítása (önéletrajz, bemutatkozás, megjelenés, fontosabb munkahelyi viselkedési formák, stb.)

A csoport tréningek szervezésekor ügyelni kell arra, hogy a foglalkozások ne tanóraszerűek legyenek, legfontosabb elvnek az életszerűséget, fő módszernek a beszélgetést, elbeszélő stílust indokolt tartani, alkalmazni.

Szükség szerint indokolt szakszerű – differenciált és korrekciós kiscsoportos, illetve egyéni formában – pszichoterápiai fejlesztő, gondozó foglalkozásokat szervezni azon résztvevők számára, akiknél a szociális tanulás hiányosságaiból adódó beilleszkedési problémák jelentkeznek, nem egyszer súrolva a deviancia határát is, amely megmutatkozik mindenekelőtt társas magatartásuk, életvitelük, erkölcsi és érzelmi életük kiszámíthatatlanságában, stb.

E célirányzott pszichopedagógiai gondozás keretében – a fejlesztő szakember számára – legfontosabb teendő a tüneteket előidéző okok feltárása, majd azok megszüntetése, vagy legalább hatásuk csökkentése.



előzőA mentori segítés, fejlesztés során alkalmazható m... A projektben résztvevők differenciált egyéni gondo...következő