Motiváció, lemorzsolódás megakadályozása Az ügyféllel és a szolgáltatást nyújtó mentor szakember közötti együttműködés alapja, fő mozgatórugója az ügyfél kellő motivációja. A motiváció módszere függ az ügyfél személyiségétől, egyéni adottságaitól. Figyeljünk arra, hogy a programba történő belépés az ügyfél önálló döntéséből, határozott együttműködési szándékából következzen. Elhatározása jól átgondolt, a kötelezettségek és a lehetőségek ismeretében meghozott döntés legyen. A mentorok ennek érdekében az első találkozáskor részletesen mondják el az ügyfeleknek, hogy milyen eredmények várhatók, ha az ügyfél együttműködik a programmal. Tisztázzák az ügyfél céljait, célkitűzéseit, és az együttműködés során az ügyfélre háruló kötelezettségeket. Ne akarjunk mindenáron ügyfeleket toborozni, a minőségi szempontok helyett a mennyiségre összpontosítani. Az első találkozás a programmal eldönti, hogy az ügyfélnek ránk van-e szüksége, vagy pedig más segítségre. Az őszinteség, a nyílt, bizalomra építő légkör, mely jellemző a programmal való együttműködésre, mindenképpen jelentős motivációs tényező.
A programmal együttműködő ügyfelek motivációja is személyiségtől függő. Mindegyik ügyfél számára fontos, hogy a programról jó benyomást kapjon, s a kialakult kép alapján szívesen működjön velünk együtt. A programhoz az ügyfél a mentoron keresztül kapcsolódik. Alapelvünk legyen, hogy mindegyik mentornak állandó ügyfélköre legyen, s a segítő folyamat során végig egy mentor foglalkozzon vele. Ez megfelelő bizalmi viszonyt alakít ki az ügyfél-mentor között, személyes kötődést: ez biztosítja a legfőbb motiváló erőt. A másik legfontosabb motivációs eszköz, a szolgáltatás ügyfélközpontú, magas minőségi követelményeinek való folyamatos megfelelés.
Amennyiben az ügyfél úgy látja, hogy a vele való törődés, foglalkozás fontos nekünk, és közösen örülünk az elért apróbb eredményeknek, akkor ez jelentős motivációs erőt jelent az esetleges kudarcok feldolgozásához. A minőségi követelményekhez tartozik az is, ha figyelembe vesszük az ügyfél igényeit, kéréseit a szolgáltatással kapcsolatban - amennyiben ez nem veszélyezteti a kitűzött célok megvalósítását.
A tanácsadói munka során mentoraink a folyamatos dialógus fenntartásával (problémákról, sikerekről, kudarcokról) irányítsák az ügyfeleket saját képességeik megismerésére és az abban rejlő lehetőségek kiaknázására.
|