előzőA fejlesztési tevékenység háttere Egyéni esetkezelés: Adósságkezelési tanácsadáskövetkező
EGYÉNI ESETKEZELÉS



A ügyfelek életében jelentkező problémák segítése elsősorban az alkalmazott szociális mentorok feladata lesz. Ennek szakaszai:



A, Probléma meghatározása

Célja: az ügyfél életében a különböző szinteken jelentkező problémák feltárása, az aktuális problémák adekvát meghatározása, fontossági, és időrendiségi sorrend felállítása. Arra törekszünk, hogy az alapvető problémát fogalmazzuk meg, ne álljunk meg a felületi problémáknál, amelyek már következményei az alapvető problémáknak. Az interjúk elkészülte után javaslat születhet szükséges vizsgálatok elvégzésére, amennyiben olyan részelemekkel találkozik a mentor, ami nem az ő kompetenciájába tartozik. A pszichológiai vizsgálatok elvégzése után (intelligencia vizsgálat, képességvizsgálat, pszichiátriai megbetegedések szűrése) a szakember javaslatot tesz a kapott eredmények alapján további terápiás beavatkozásra, esetleges orvosi kezelésre, vagy a ügyfél támogató programban való további részvételére.

Amennyiben nincs szükség egyéb segítő szakember beavatkozására, bevonására – a ügyfél és a szociális munkás tovább dolgozik a közösen meghatározott problémákkal



B. Előzetes célmeghatározás

Célja: olyan mélységű célmeghatározás, hogy azt az ügyfél elfogadja, és a változások elérésére motivált legyen.Ha túlságosan távoli a célmeghatározás, azt az ügyfél nem fogadja el, mert az számára nem megfogható, és a kellő motivációs szint hiányozni fog.



C, A szükséges beavatkozások meghatározása

Cél: a rendelkezésre álló információk alapján, a problémák és a célok ismeretében a megfelelő módszerek, eljárások, technikák kiválasztása annak érdekében, hogy a ügyfél problémái eredményesen kezelhetők legyenek. A módszerek meghatározása elősegíti, hogy a segítő folyamatban használt eljárások, technikák összefüggő rendszert alkossanak, és egymás hatását erősítve, pozitív változások irányába hassanak. Amennyiben több ügyfél, hasonló problémával küzd, megvizsgáljuk a csoportos segítségnyújtás szükségességét, és igény esetén előkészítjük a csoportmunkát. (pl. kommunikációs készségfejlesztés, tanulási képességek fejlesztése, értékfeltárás stb.)



D, Szerződéskötés fázisa

Cél: a mentor és az ügyfél megállapodásának írásba foglalása a segítő folyamat fontosabb mozzanatairól. A szerződéskötés biztosítja, hogy a beavatkozás a ügyfél valós szükségleteire, problémáinak megoldására irányuljon. Az együttműködés keretei, a kölcsönös eljárások tisztázódnak, a segítő folyamat tevékenységrendszere strukturálódik, és az elérendő célok irányába hat.



E, Beavatkozási irányok meghatározása, terv végrehajtásának fázisa

Cél: cselekvési terv kidolgozása az egyes szinteken jelentkező problémák megoldására.



1. cselekvési terv készítése

kivitelezhető célmeghatározás

alternatívák

megfelelő szolgáltatás meghatározása

a változás erőfeszítés fókusza, a ügyfél vállalásai

a szociális szakember szerepe, készségei, tudása

lehetséges külső erőforrások igénybevétele



A cselekvési tervnek fontos része lesz a beavatkozási irányok megfelelő kiválasztásában, tudatos, strukturált alkalmazásában, hiszen ez jelöli ki azokat a kereteket, amelyekben a mentor mozogni tud.



2.terv kivitelezése:



beavatkozás

szolgáltatás

erőforrások hasznosítási módszereinek felhasználása

feladatok végrehajtása

folyamatok értékelése

A segítő és a ügyfél a részcélok elérésekor közösen áttekintik, hogy helyesen határozták meg-e a problémákat, a célokat, a beavatkozási irányokat.



3.értékelés, a folyamat lezárása



a célok egész folyamat értékelése

célmegvalósítás értékelése

a választott módszerek értékelése

a probléma megoldódott-e, van-e új probléma, szükséges-e új szerződéskötés, további támogató beavatkozás



ha nincs új probléma: további beavatkozások nem szükségesek, az eset lezárásra kerül és az álláskeresési folyamat tovább folytatódhat.



Az egyéni esetkezelés lehetséges, kiegészítő formái a szervezetünk, intézményünk alapfeladatához és a megvalósítani kívánt projekt fő célkitűzéseihez kapcsolódóan kerülhet meghatározásra . Lehet pl. adósságkezelési tanácsadás, krízisintervenció, segítő beszélgetés, életvezetési tanácsadás, erőforrások beszerzése, pályaorientációs tanácsadás, stb. Természetesen nem szükséges mindezeket felvállalni, egy mélyreható kompetencia elemzés alapján dönthejük el, hogy megvalósítandó projektünkben milyen szolgáltatásokta tudunk felvállalni (akár partneritézmények révén is.)



előzőA fejlesztési tevékenység háttere Egyéni esetkezelés: Adósságkezelési tanácsadáskövetkező