Az önértékelés módszerei
Az önértékelés folyamatában elsősorban az eredeti célkitűzéseknek való megfelelést vizsgáljuk, valamint azt, hogy a projektben meghatározott szakmai módszerek és eszközök hogyan valósultak meg. Az önértékelést célzó munkaüléseket elsődlegesen negyedévente, a hivatalos monitoring előtt tarjuk, de előre nem látott események miatt soron kívül is. (A heti munkamegbeszélések is szolgálhatják az értékelés célját, azonban ez elsősorban a munkaszervezést szolgálja.) Célunk ezzel az egymástól elkülönülő tevékenységi részelemekből álló teljes munkafolyamat összetartása, minőségorientáltságának növelése. Az önértékelés felelős irányítója a projektvezető. Az önértékelési megbeszéléseken részt vesz a projektstáb, a partner képviselői, valamint egyes esetekben az ügyfelek közül is meghívunk néhány főt. Célunk elsősorban az informálódás, a tájékozódás (és nem az ellenőrzés), ahol is a menedzsment a projekt céljainak szemszögéből megbeszéli, megvitatja a végrehajtás problémáit. (Természetesen előtte előkészítjük az értékeléshez szükséges dokumentumokat). A szakaszzárásoknál (amikor számszerűleg is mérhető eredmények jelentkeznek a teljesített feladatoknál) az adott szakasz céljához viszonyítva a jellemző tevékenységeket, felhasznált költségeket, a horizontális célok megvalósulását és az egyes tevékenységek funkcionális összefüggéseit vizsgáljuk, vagyis azt, hogy a projektszakaszon belül hogyan valósultak meg a kitűzött célok. Amennyiben az értékelés alapján az alkalmazott módszerekben, a részcélokban – mutatókban, költségvetésben, személyi-tárgyi feltételekben változtatásra van szükség, úgy meghatározzuk ennek menetét és döntünk a változtatásról.
Az értékelés négy fő elem köré csoportosul: 1,A szerződésben foglaltak teljesítése (megrendelő által elvárt minőségi meghatározások) értékelési elemei: - a szolgáltatás megvalósításának folyamata megfelel a megrendelői elvárásoknak,
- a munkafolyamatok nyomon követhetőek,
- megfelelő, egyértelmű, ellenőrizhető a dokumentáció,
- a jelentési kötelezettségek határidőre teljesülnek,
- az adatszolgáltatás hiteles és valós,
- a kompetencia-határokat a szervezet betartja,
- a forrásfelhasználás cél szerinti,
- a teljesítés, az eredményesség összhangban van a megállapodásban (szerződésben) rögzítettekkel.
2,Az ügyfelekkel való bánásmód minősége értékelés elemei: - ide tartoznak azok a viselkedési, etikai, kommunikációs, stb. normák, illetve igények, amelyeket az ügyfelek várnak a programtól:
- problémáját pontosan és célorientáltan feltárják,
- elgondolásait figyelembe veszik,
- megfelelő megoldási javaslatok születnek,
- van lehetősége a kilépésre, a reklamációra, esetlegesen a szolgáltatást biztosító segítő megválasztására,
- adatait megfelelően kezelik,
- megkapja az igénye szerinti teljes körű információt,
- tiszteletben tartják emberi méltóságát,
- kulturált környezetben fogadják,
- a szolgáltatás helyszíne megfelel állapotának
3,A szakmai tevékenység minősége értékelési elemek: A segítő tevékenység, az alkalmazott módszerek, a tanácsadás megalapozottságát, a szakmai sztenderdeket jelenti. Ide tartozik a segítő felkészültsége, képességei és készsége, kommunikációs technikái, a módszerek sokszínűsége, az információk gazdagsága, a team munka, a kompetencia határok ismerete és betartása, a szakmai ismeretek állandó bővítése, a csoportos technikák biztosítása.
4,Az irányítás minősége Értékelési elemekként a következő tényezők meglétét vizsgáljuk:
A program a rendelkezésre álló forrásokat a leghatékonyabban használja fel. Felelősséget vállal a tevékenységéért és az egyes segítő munkájáért. Kapcsolatrendszerén keresztül több szolgáltatást ajánlhat (biztosíthat) az ügyfelek számára, melynek alapelve a partnerség (mint a külső „irányítás" megnyilvánulása). Új módszerek alkalmazásával biztosítja a segítők és a szolgálat folyamatos fejlődését. Egyformán hangsúlyozza a specifikációt, a módszertani kérdéseket csakúgy, mint a hozzáállást és az emberi kapcsolatokat. Egyaránt épít a jól bevált gyakorlatokra és az új eljárások bevezetésére. Az irányítás minőségéhez hozzátartozik a visszacsatolás folyamatossága, az egyéni és szervezeti értékelés, a PR munka színvonala.
|