Egyéni állapot-, helyzet-, képesség és szükségletfelmérés A programba való bekerülést komoly és részletes állapot-, helyzet-, képesség és szükségletfelmérés követi.
A reintegrációs program tevékenységeivel, szolgáltatásaival az egyes ember, az egyén és a család problémáira egyaránt megkeresi a megoldási lehetőségeket. Ezért elengedhetetlen az ügyfél és a mikrokörnyezet (család) részletes megismerése. A megismerési folyamat egymással szoros kapcsolatban álló elemekből épül fel. Ezek a következők: -a család és az ügyfél adottságainak, helyzetének felmérése (szociális, mentális erőforrások, és hiányosságok)
- az adottságok és a kitűzött célok összhangjának megállapítása Állapot – és helyzetfelmérés: A felmérést a felvételt követően érdemes elvégezni, először az egyén, majd a család helyzetét vizsgálva. Összetettsége miatt legalább 3 találkozási alkalmat vesz igénybe. Ennek alapja: a, egy irányított beszélgetés, melynek eredményét kérdőíven rögzítjük
b, a tanácsadó benyomásainak rögzítése
c, Super-féle munka-érték kérdőív kitöltése és értékelése
A felmérés során a következő kérdésekre kereshetünk választ:
1. problémacsoport: A munkanélküli státusszal kapcsolatos attitűdvizsgálat Az ügyfelek érzelmi viszonyulása a munkanélküli állapothoz. 2. problémacsoport: Az ügyfelek munkával kapcsolatos értékstruktúrájának felmérése. Választ találni arra, hogy a munkanélküliek milyen értékrenddel rendelkeznek a munka világáról, melyek azok az értékek, melyeket személyiségükbe építhetnek a munkavégzés során. A Super - féle munkakérdőív viszonylagos egyszerű felépítése, de mégis mélyreható elemzése ideálisnak látszik a felméréshez. 3. problémacsoport: Az ügyfél jelenlegi helyzete: · Választ találni arra, hogy az ügyfelek milyen szociális-gazdasági környezetben élnek, mennyiben akadályozza vagy segíti ez a munkához jutást. Hány gyerekről, egyéb rokonról kell gondoskodniuk, hozzávetőlegesen mennyi jövedelemből élnek. Melyek ezek forrásai?
·Milyen az egészségi állapotuk, vannak e káros szenvedélyeik, betegségeik, melyek szakember segítségét igénylik?
·Milyen az ügyfelek jelenlegi mentális állapota, küszködinek-e önértékelési, életmódbeli, lelki problémákkal, milyen jövőképük orientáltsága?
·Kisebbségi csoportba tartozónak (pl. Roma, megváltzott munkaképességű, stb.) vallják - e magukat, s meglátásuk szerint ez akadályozza- e boldogulásukat? Voltak-e ezzel kapcsolatos negatív tapasztalataik? · Milyen az ügyfelek iskolai végzettsége? - a szakmai identifikáció szintje
- a tanuláshoz való viszonyuk
- a szakmai ismeret meghatározásának szintje
- érdeklődésük
- az érdeklődési irányok és a pályák összekapcsolása ·Mivel töltik az ügyfelek szabad idejüket? (a szabad időből mennyit fordítanak munkavégzésre, /ezen belül piaci-pénzkereső munkavégzésre, háztartási-házi munkákra, / mennyiben kapcsolódnak be a helyi, vagy egy nagyobb közösség életébe, tagjai - e valamilyen szervezetnek? ·Milyen közösséghez tartozónak érzik magukat , tagjai -e valamilyen csoportnak, baráti körükben milyen arányban vannak munkanélküliek és dolgozók? ·Okozott - e a házasságban, családi életben törést, konfliktust a munkanélküliség, mely súlyosan megrendítette kapcsolatukat? 4.problémacsoport: Az ügyfelek munkanélküliségét okozó tényezők. · Az elhelyezkedési szándék vizsgálata (valóban el akarnak-e helyezkedni az ügyfelek?) · az iskolai végzettséggel, képzettséggel kapcsolatos gátló tényezők vizsgálata. -elegendő - e a meglévő iskolai végzettség?
-piacképes-e a szakma?
-milyen a viszonyulásuk szakmájukhoz?
-vannak-e bennük ellenérzések a továbbtanulással, átképzéssel kapcsolatban (voltak-e iskolai konfliktusaik, összeütközéseik, milyenek a tanulási képességeik, milyen a képzésekhez, oktatáshoz való hozzáállásuk, képesek-e reális önértékelésen alapuló pályairányultságra?) · Az alkalmazkodási képesség vizsgálata - Rendelkeznek-e megfelelő konfliktuskezelő képességgel?
- Kerültek-e már összeütközésbe a törvénnyel?
- Milyen a társadalomképük (elutasító, semleges, elfogadó)?
- Okozhatja-e mindez a sikertelenséget? ·Valamely fogyatékosságuk, vagy kisebbségi közösséghez tartozásuk indokolhatja -e a sikertelenséget? ·Milyen szintű kommunikációs képességekkel rendelkeznek, mennyire képesek magukról jó benyomást kialakítani (öltözködés, hajviselet, ápolt külső - vagy gondozatlanság, milyen a fellépésük, beszédkultúrájuk szintje megfelelő - e, mennyire ismerik a konvencionális társadalmi érintkezési normákat? ) okozhatja -e mindez a sikertelenséget? · Az eddigi munkahelyek vizsgálata: - Hol, milyen munkahelyen, mennyi ideig dolgoztak ?
- Milyen indokkal váltak meg munkahelyüktől? Mi okozta a munkahely elvesztését?
- Hogyan viszonyultak eddigi munkájukhoz?
- Mióta munkanélküliek?
- Hogyan dolgozták fel a munkanélküliség tényét? · Az elhelyezkedési kísérletek vizsgálata - Voltak-e az utóbbi időben elhelyezkedési kísérleteik?
- Milyen forrásból értesültek a potenciális munkahelyről?
- Nézetük szerint melyek voltak a sikertelenség okai?
- Hogyan dolgozták fel a visszautasítást?
- Milyen formában próbáltak kitörni helyzetükből? · Az igénybevett külső segítség elemzése - Milyen segítséget vettek igénybe az elhelyezkedéshez, vagy helyzetük javításához ( barátok, volt kollegák, Családsegítő Szolgálat, Munkaügyi Központ, civil szervezet, egyéb) 5. problémacsoport: Az egyéni stratégiák felvázolása, lépések a munkaerőpiaci integrációhoz ·Szükséges -e a mentális, kommunikációs, tanulási és konfliktuskezelő képességek fejlesztése? Hajlandók-e az ügyfél ilyen foglalkozásokon résztvenni? ·Képzési igények felvázolása - Szükséges - e a hiányzó végzettség megszerzésére, illetve az alapismeretek pótlására képzés?
- Igénylik - e az ügyfelek a szakképzettség megszerzésére képzések rendezését? Ha igen, milyen képzésen vennének részt szívesen? Mennyiben számítanak a képzéseken való részvétel érdekében más típusú segítségre?
- Igényelnek -e az ügyfelek olyan képzést, melynek során megismerkedhetnek az álláskeresési ismeretekkel és technikákkal, elsajátítthatják a munka világába történő jobb beilleszkedéshez szükséges korszerű munkavállalói tulajdonságokat ? · Az ügyfelek és a tanácsadó szakember véleménye szerint az adott ügyfél állapotának javításához szükséges -e - szociális és mentálhigiénés gondozás,
- krízisintervenció,
- a személyiség stabilizálása,
- a személyiség rehabilitációja,
- az önálló életvitelre való felkészítés,
- szociálpedagógiai támogatás,
- mentálhigiénés gondozás? ·Melyik az az eszköz az ügyfelek szerint, amely kiemelheti őket a munkanélküliségből? ·Az ügyfél kész- e a további együttműködésre?
CSALÁDGONDOZÁSI KÖRNYEZETTANULMÁNY KÉSZÍTÉSE: Ez legalább egy helyszíni látogatást igényel a szociális munkástól. Rátermettségétől és empátiájától függ, és már egy bizonyos meglévő bizalom-szinttől, hogy ezt hogy készíti elő. A környezettanulmány megfigyelési szempontjai:
- Milyen a család környezete? Milyen a lakóközösség?
- Kik alkotják a háztartást? Kik az együttélő személyek, milyen ezek rokonsági szintje? Mi jellemzi az egyes családtagok közötti viszonyokat?
- Van-e magatehetetlen, ápolásra szoruló családtag?
- Van-e kiskorú családtag?
- Mennyiben számíthatnak a tágabb családi környezetre (nagyszülőkre stb.)
- A napi elfoglaltságban tapasztalható - e valamilyen szabályosság, kiszámíthatóság, vagy a család életvitele teljesen rendezetlen, szétesett?
- Milyen szabályok érvényesülnek a család életében? Azok megszegése milyen következményekkel jár?
- Milyen tevékenységeket preferál a család?
- Milyen félelmei vannak a családtagoknak?
- Milyen a családtagok egymáshoz való viszonya? Megfigyelhetők-e a hagyományos szerepek, vagy ezek torzultak, módosultak? Hogyan hat ez az egyes családtagokra?
- Milyen a család szocio-kulturális szintje? Milyen konfliktusok merülnek fel? Ezekre milyen megoldást találnak? Jelen van-e a családon belüli erőszak? Demokratikus vagy hierarchikus viszonyok uralkodnak-e a családban? Ha az utóbbi, hogyan írható le a hierarchikus szerkezet?
- Milyen traumák, megrázó események érték a családot az elmúlt 2-3 évben? Ezeket hogyan sikerülrt
- Milyen a családon belüli kommunikációs szint? Megtalálható-e az empátia, az odafigyelés, megosztják-e egymással az egyéni problémákat?
- Mekkora a családi kohéziós szint? Megfigyelhető-e az összetartás, vagy atomizálódtak a viszonyok?
- Milyen érzelmek vannak jelen a mindennapokban? Szeretet, közömbösség, vagy ellenszenv milyen mértékben és milyen viszonylatokban figyelhető meg? Melyek a kiváltó okok?
- A súlyos alkohol vagy kábítószerfogyasztás jelen van-e valamelyik családtagnál?
- Milyen a család gazdasági helyzete? Vannak-e komoly, azonnali beavatkozást igénylő a mindennapi megélhetést akadályozó gondok? Saját lakásban vagy bérleményben laknak – e? Milyen ennek állapota? A lakásfenntartás, a rezsi kifizetése okoz-e gondot? El van-e adósodva a család? Mekkora a család jövedelme? Ennek összetétele? Milyen tartalékaik vannak?
- Van-e állandó kereső a családban? Mennyi az a biztos jövedelem, amire rendszeresen számíthatnak?
- Milyen a család műveltségi szintje? Olvasnak-e, vannak-e könyveik, milyen kulturális igényeik vannak?
- Mi a szociális munkás általános benyomása a családról? A felmérés során fény derülnek olyan tényezőkre , amelyek akadályozzák az ügyfelek munkavállalását. Olyan alapvető problémákról van szó, melyek még a munkahelyszerzésre irányuló cselekvési terv elkészítése előtt tisztázandók. Ezek lehetnek szociális, mentális, és egészségügyi tényezők. Ilyen esetekben az ügyfél számára nyilvánvalóvá kell válnia, hogy ezek a tényezők milyen szerepet játszanak a munkavállalásban és milyen módon oldható meg az adott probléma.
|